Samen met VVD, PvdA/GL, D66 en CDA/V-BoZ! hebben we een bestuursakkoord bereikt. Onder de titel "Samen Bergen Verzetten" zal aan de slag worden gegaan met het op orde brengen van de gemeentelijke financiën, werken aan een nieuwe bestuurscultuur en de kwaliteit van de organisatie verbeteren. Lokaal Realisme doet hieraan met volle kracht mee. We zien in het bestuursakkoord een goede vertaling van ons motto "Orde op zaken" en zien ook de nodige aandacht voor onze speerpunten "schoon en veilig", "financiën op orde" en een "dienstbare organisatie".
Inleiding
De VVD, PvdA/GroenLinks, D66, Lokaal Realisme en CDA (in alliantie met V-BoZ!, (voorheen Groep Siebelink/Dam) bieden u het voorliggend bestuursakkoord op hoofdlijnen aan.
De verkiezingen resulteerden voor Bergen op Zoom in een versplinterde gemeenteraad. Daarmee is de tijd van overduidelijk grootste partijen voorbij en het belang van samenwerking groter dan ooit. Deze coalitie omarmt dit gegeven. We erkennen de onderlinge verschillen, maar vertrekken vanuit wat ons bindt; het doel van een betere toekomst voor Bergen op Zoom. We vormen een eenheid in verscheidenheid.
Dit hoofdlijnenakkoord vormt een verbreding en verdieping op het Focusakkoord (2020). Het belang van veel van de uitgangspunten op het vlak van ‘financiën op orde', ‘een nieuwe bestuurscultuur' en ‘organisatiekwaliteit' worden herbevestigd en verder uitgewerkt. En dat is ook nodig. Het werk is nog niet af. Zo blijven we werken aan een jaarlijks begrotingsoverschot van 3 miljoen euro door de ingezette koers te voltooien. Dit doen we zonder voorbij te gaan aan de noden van de samenleving. Want er liggen ook grote maatschappelijke opgaven waar deze coalitie gehoor aan geeft. Van de woningbouwopgave, de energietransitie, het realiseren van een schone en veilige leefomgeving, het ondersteunen van onze hulpbehoevende inwoners tot aan het versterken van de lokale economie.
Dat doen we in de context van een snel veranderende wereld. Voorbereid zijn op ‘het onbekende' is niet makkelijk. Dat hebben de coronapandemie en de huidige oorlog in Oekraïne ons geleerd. Toch is het een factor die van groot belang is. Ook de uitwerking van dit hoofdlijnenakkoord ontkomt namelijk niet aan de impact van verrassingen. Daar zijn wij ons van bewust. Daarnaast hebben we te maken met een gemeentelijke organisatie die nog niet volledig in controle is. Juist daarom is het belangrijk om te bepalen waar we naar toe willen met onze mooie gemeente. De in 2021 vastgestelde ‘Toekomstvisie 2035' vormt daarin een eerste stap. De komende bestuursperiode gaan we dit toekomstperspectief concreter maken.
Hoewel het spannend is om te breken met de traditie van dichtgetimmerde coalitieakkoorden, biedt dát juist de kans om dingen anders te doen. We gaan de hoofdlijnen (het wat) in dit akkoord vertalen naar nieuw beleid (het hoe). Daarbij brengen wij de gemeenteraad en de samenleving zoveel mogelijk in stelling. Met scenario's waarmee de gemeenteraad een besluit kan nemen. Daarin zijn we eerlijk en realistisch. Onze financiële positie staat het niet toe om gouden bergen te beloven. Dat hoeft ook helemaal niet, want wie goed kijkt, ziet hoe rijk wij eigenlijk al zijn. Rijk aan natuur, cultuur, monumenten, evenementen, historie, ondernemers, verenigingen en natuurlijk onze inwoners.
Bergen op Zoom moét terug naar de basis om vooruit te kunnen. Met de luiken open. Waarin we stilstaan bij wat goed gaat en ons hard maken voor wat beter kan. Waarin we leren van fouten in het heden en uit het verleden, en met die lessen onze gemeente blijvend verbeteren. Dat doen we vanuit een nieuw elan.
Leidende principes van de nieuwe bestuurscultuur
Tijdens de vorige raadsperiode begonnen we met het proces van cultuurverandering bij het college, de gemeenteraad en ambtelijke organisatie. Wij vinden het belangrijk hierop voort te bouwen. Vanuit het samenwerkingsdualisme zien we de noodzaak om het democratisch proces te verbeteren. Het proces van cultuurverandering willen we zichtbaar maken en evalueren we. De verdere uitwerking van de nieuwe bestuurscultuur wordt in de komende bestuursperiode doorgezet.
Wij hechten waarde aan een democratische en transparante cultuur, waarin de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie onderling en met elkaar, maar ook met de samenleving respectvol, integer en op basis van vertrouwen communiceert en samenwerkt. De gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie vormen samen de gemeente. Die gezamenlijkheid willen we uitdragen en concreet vormgeven.
We benoemen de uitgangspunten die voor ons horen bij deze nieuwe bestuurscultuur en maken in dit akkoord afspraken over hoe we met elkaar, de gemeenteraad en de samenleving omgaan: onze 11 leidende principes.
- We werken vanuit samenwerkingsdualisme. Het onderscheid tussen oppositie en coalitie is voor ons ondergeschikt aan breed draagvlak en consensus. Dat houdt in: iedereen doet gelijkwaardig mee.
- We hebben een positieve en assertieve houding naar elkaar en naar buiten. Binnen het samenwerkingsdualisme debatteren we altijd op basis van respect voor elkaar. We werken aan een open debatcultuur waarin we reflecteren op ons eigen handelen.
- Beleidsvorming doen we, waar het kan, interactief door de inspreekmogelijkheid en participatie van maatschappelijke partners, instellingen, ondernemers en inwoners te versterken. We sluiten akkoorden met maatschappelijke partners en de samenleving bij beleidsontwikkeling, daar waar mogelijk. We zorgen dat zij daaraan volwaardig en gelijkwaardig deel kunnen nemen en maken altijd inzichtelijk op welke manier de samenleving wordt betrokken.
- Wij communiceren open, eerlijk en transparant over (de effecten van) ons beleid, onze uitgaven en beweegredenen, meevallers én tegenslagen met elkaar en met de samenleving. Wij luisteren naar onze inwoners, communiceren tijdig, in begrijpelijke taal en zijn benaderbaar (toegankelijk).
- We zijn een lerende gemeente en doen ons voordeel met bewezen werkende aanpakken bij andere gemeenten.
- Bij (raads)voorstellen gebruiken we verschillende scenario's die altijd voorzien zijn van financiële dekking, beoogde doelen en eventuele risico's. Zo zorgen we voor een inhoudelijk debat in de gemeenteraad. We zien en waarderen de verschillen tussen partijen. Voorstellen vanuit de gemeenteraad met een deugdelijke financiële basis verwelkomen we.
- We werken met maatschappelijke businesscases in de vorm van uitgewerkte plannen. Daarmee bedoelen we de benodigde investering, het beoogd rendement (maatschappelijk, financieel en institutioneel), eventuele risico's en het tijdspad. Deze zijn aan de voorkant helder. Ook plannen we zorgvuldig, realistisch en haalbaar.
- Onze doelstellingen zijn meetbaar. En als dat niet kan, laten we merkbare effecten zien. We staren ons niet blind op cijfers (tellen). Dit combineren we altijd met het achterliggende verhaal (vertellen).
- De financiën moeten op orde. Daarom blijft het uitgangspunt een begrotingsoverschot van 3 miljoen per jaar om de schuldenlast af te bouwen met als doel een duurzaam financieel beleid en resultaat.
- We stellen waar nodig de prioriteiten bij op programmaniveau. Het verschuiven van budgetten gebeurt, als uitgangspunt, binnen de programma's.
- We gaan aan de slag met het verbeteren van de governance van onze eigen organisaties, deelnemingen en verbonden partijen. Als uitgangspunt gebruiken we de aanbevelingen die zijn opgesteld over de casus ‘De Schelp'.
Programma 1: Besturen, Samenwerken en Veiligheid
Omdat wij de verbinding met de inwoners en de wijken willen vergroten, zetten wij in op initiatieven die het college, de gemeenteraad en de ambtelijke organisatie dichter bij onze inwoners brengen. Wij stimuleren initiatieven die vanuit onze inwoners komen.
Samenwerking
Wij voelen de noodzaak onze blik naar buiten te vergroten. Daarom gaan we al bestaande samenwerkingen activeren. Bij het aangaan van nieuwe samenwerkingen maken we een goede afweging op basis van de voor- en nadelen. Om dat te bereiken gaan we het volgende doen:
- We maken een lobby-agenda en zetten de hele gemeentelijke organisatie in op subsidiewerving. Van provincie tot Europa. Waar dat onze positie kan versterken zoeken we bij die initiatieven de samenwerking met gemeenten in onze regio.
- Wij willen een actieve rol gaan innemen in de 4de stedelijke regio van Noord-Brabant.
- Wij benutten regionaal, provinciaal en over de grens de samenwerkingskansen.
- We maken werk van onze verbinding met de regio Antwerpen.
Handhaving
Onze inwoners behoren zich veilig te voelen. Zichtbare handhaving kan hier een bijdrage aan leveren. Daarom gaan we het volgende doen.
- Wij zetten in op uitbreiding van het aantal handhavers en op hun inzet, ook na 22.00 uur.
- Onze handhavers zetten we slim in. Daarom willen wij méér projectmatige handhaving, elektronische middelen en combinaties van verschillende handhavende functies in pilots. We willen een betere samenwerking met buurtpreventie en andere betrokken organisaties.
- Wij gaan de inzet van de bestuurlijke boete onderzoeken. Wij kijken daarbij ook hoe andere gemeenten dat doen.
- We gaan werken met wijkboa's die samenwerken met de welzijnspartners die in de wijk aanwezig zijn. Zo geven we vorm aan wijkgericht werken en de samenhang tussen veiligheid en welzijn.
Programma 2: Samen leven, samen doen
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van landelijke wetten die bedoeld zijn om het welzijn te verbeteren van inwoners met wie het wat minder gaat. We hebben hierin grote uitdagingen voor ons liggen. De vorige periode zijn we al begonnen met een andere manier van werken om iedereen de juiste zorg of ondersteuning te bieden. Niemand mag buiten de boot vallen. De menselijke maat staat centraal. We gebruiken begrijpelijke taal en stellen wat de inwoner nodig heeft voorop. Dit doen we bij voorkeur gezinsgericht en in goede samenwerking met andere partijen, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid, wonen en veiligheid. Tegelijkertijd moet de zorg ook betaalbaar blijven. Dat alles doen we op de volgende manier:
- We verbeteren de gemeentelijke toegang tot zorg en ondersteuning. Deze moet toegankelijker en beter vindbaar zijn. Als een inwoner hulp nodig heeft, zorgen we voor een goede vaststelling van het probleem. Op die manier kunnen wij de inwoner in één keer de juiste oplossing bieden.
- Als een inwoner of een gezin met meerdere soorten problemen (inkomen, schulden, wonen, gezondheid, veiligheid) kampt, dan pakken we dit samen met andere partijen in samenhang aan.
- We gaan uit van de oplossing en niet van een regeling. Dat betekent dat maatwerk een oplossing kan zijn die gevonden wordt in de buurt (het wijkhuis of jongerenwerk) of in het eigen sociale netwerk (familie, vrienden, verenigingen). Met een Actieplan ‘Normalisering, Preventie en Vroegsignalering' kunnen we voorkomen dat inwoners (onnodig) in de zorg terecht komen.
- We richten onze processen in op basis van vertrouwen in onze inwoners en professionals (minder controle en bureaucratie).
- We gaan verder met het werken met maatschappelijke businesscases. We leren van de ervaringen van onze inwoners, professionals, buur- en samenwerkingsgemeenten en bewezen goede voorbeelden.
- We streven naar nul uithuisplaatsingen van kinderen, nul schadelijke wachttijden, nul uithuiszettingen door (huur)schuld en nul daklozen. We willen zoveel mogelijk inwoners onafhankelijk maken van onze bijstandsuitkeringen en andere inkomensregelingen en in hun eigen kracht zetten.
- De geplande bezuinigingen op onze welzijns- en vrijwilligersorganisaties voeren we uit, maar we korten daarna niet verder op deze subsidies. We willen een betere samenwerking door kennis, accommodaties, budgetten en financiën te combineren.
- We zorgen voor een stevige lobby in de VNG richting Rijksoverheid om reële vergoedingen voor noodzakelijke zorg af te dwingen.
Programma 3: Economie en werkgelegenheid, vrijetijdseconomie en onderwijs
Wij willen dat het in de gemeente Bergen op Zoom fijn wonen, werken en (be)leven is. Daarvoor moet nog wel wat gebeuren. Van de aanpak van onze historische binnenstad, het aantrekken van meer en diverse werkgelegenheid, het anders inrichten van onze sportieve en culturele infrastructuur (de businesscases cultuur en sport) tot aan Bergen op Zoom op de kaart zetten als (be)leefstad met recreatieve hotspots als de Bergse Heide en de Boulevard (waaronder de Waterschans). De luiken moeten open en zichtbaar worden voor andere overheden in Den Bosch, Den Haag en Brussel. Ook gaan we meer en beter samenwerken met andere steden, bedrijven en kennis- en onderwijsinstellingen om onze campussen (Agro-economie, Biobased, (Podium)Techniek en Zorg) verder te versterken. Daarvoor gaan we het volgende doen:
Economie & werkgelegenheid
- We willen meer werkgelegenheid en beginnen daarom met de planvorming voor een 2de regionale bedrijventerrein op De Brabantse Wal. Alle potentiële locaties worden geanalyseerd op voor- en nadelen. De gemeenteraad is aan zet als er gekozen moet worden voor een locatie in Bergen op Zoom of elders op de Brabantse Wal.
- Er komt een nieuwe visie, beleidsplan en bestemmingsplan voor de Binnenstad. Het uitgangspunt is het creëren van ruimere en meer flexibele mogelijkheden voor herbestemming naar woningen. Het doel is een bruisende binnenstad zonder leegstand.
- Initiatieven vanuit de markt moeten beter gefaciliteerd worden (dienstbaarheid). Ons streven is een plek in de top 100 MKB-vriendelijkste gemeenten.
- We stellen een Plan van Aanpak op voor huisvesting van arbeidsmigranten, de herstructurering en verduurzaming van bestaande bedrijventerreinen, en de realisatie van vrachtwagenparkeerplaatsen.
Vrijetijdseconomie, Sport en Cultuur
- Bij sport en cultuur blijven de huidige financiële kaders leidend. Op de inhoudelijke kaders is bijsturing mogelijk. Daarbij betrekken we sportclubs, sportverenigingen, culturele verenigingen- en makers om tot een goede en gelijkwaardige samenwerkingsrelatie en aanpak te komen. Met als uitgangspunt gezond leven, het stimuleren van bewegen, cultuurdeelname en cultuureducatie.
- We willen bezoekers aantrekken van binnen en buiten onze gemeente. Deze doelstelling nemen we op in de Economische visie waarin een nieuw evenementenbeleid wordt opgenomen, maar ook de visies op de a. Boulevard (waterrecreatie), b. Binnenstad, c. Buitengebied (natuurrecreatie), d. Commerciële Voorzieningen en e. Erfgoedlocaties (zoals de Waterschans en het Ravelijn). Met het maken van deze visies beginnen we in 2022.
Onderwijs
- Scholen zijn heel, veilig, inclusief, toegankelijk en duurzaam. Ze voorzien in passend onderwijs (VVE, PO, VO). Dit is het uitgangspunt bij de uitvoering van onze taken.
- De samenwerking met het hoger onderwijs stimuleren en versterken we in Campusconstructies, waarbij wij samenwerken met ondernemers, onderwijs en overheid (Triple Helix).
- We faciliteren de versterking en uitbreiding van het MBO/ MBO+ cluster dat zich richt op toegepaste kennis, techniek, duurzaamheid en de creatieve industrie. Gekoppeld aan de Green Chemistry Campus, Delta Agrifood Business, theater de Maagd en poppodium Gebouw T.
Programma 4: Woon- en leefomgeving (fysiek domein)
Al onze inwoners moeten de mogelijkheid hebben om een huis binnen hun mogelijkheden te kunnen vinden. In een buurt die bereikbaar is en goed wordt onderhouden. Daarom zorgen we, samen met de buurt, voor groene, schone wijken. We realiseren veilige routes naar school of werk, pakken zwerfvuil aan en zorgen ervoor dat de parkeerproblematiek niet verergert.
We moeten wonen in Bergen op Zoom betaalbaar en toegankelijk maken en houden. Daarom zetten we vol in op het aanpakken van de woningnood. We werken samen met de Provincie en Regio. Daarmee maken we wonen in onze stad mogelijk én zorgen we voor extra investeringen vanuit het Rijk. Daarvoor gaan we het volgende doen:
- We zetten in op een groei naar 500 nieuwe woningen per jaar. Dat doen we met inachtneming van de omgevingsvisie. Uiteindelijk willen we 7000 nieuwgebouwde woningen in 2040. Hiermee voldoen we aan de eisen van de Regionale Investeringsagenda (RIA). En we houden rekening met de Woonvisie en de Regionale Verstedelijkingsstrategie (RVS). We herijken de woningbouwprogrammering jaarlijks.
- We bouwen en ontwikkelen voor alle (huidige en toekomstige) doelgroepen. We gaan bij elk nieuw groot project uit van een verdeling in prijsklasse van 30% laag inclusief sociale huur, 40% midden en 30% hoog. We zorgen voor een evenwichtige verdeling over onze dorpen en wijken.
- Extra ambtelijke capaciteit voor het opschroeven van de woningbouwambities betalen we vanuit de opbrengst van de nieuwe grondexploitaties.
- Om urgente doelgroepen te huisvesten, werken wij mee aan tijdelijke oplossingen.
- We benaderen mobiliteit op een integrale wijze met ruimte voor de fietser, wandelaar en auto. Verkeersveiligheid heeft hierbij prioriteit.
- We gaan lobbyen voor goede lokale en (inter)nationale mobiliteit.
- Voor de laadbehoefte van elektrische auto's past de gemeente maatwerk per buurt toe.
- We voeren bij nieuwbouw en herbouw een parkeerbeleid dat gebaseerd is op behoefte, ruimtebeslag, milieuwinst en innovatie.
- We herijken het IBOR-plan (Integraal Beheer Openbare Ruimte) volgens de principes schoon, heel en veilig. Het aantal afvalbakken verhogen we op hotspots. We stellen het IBOR-plan jaarlijks bij en verhogen zo nodig het budget.
- We geven buurtbewoners de mogelijkheid om hun omgeving zelf met groen in te richten en te onderhouden. We ondersteunen mensen die willen helpen bij het onderhouden en opruimen van hun wijk.
Programma 5: Bedrijfsvoering, financiën en dienstverlening
We gaan door met het op orde brengen van de gemeentelijke financiën. Vanuit een duurzaam financieel beleid verkleinen we de schuldenlast en vergroten we de solvabiliteit. We hanteren een passend risicoprofiel bij de grondexploitaties en houden de renteontwikkeling goed in de gaten. Achterstallig onderhoud werken we weg. En onze financiële positie rapporteren we eerlijk. Daarvoor gaan we het volgende doen:
- We werken met een realistische begroting, volgens de indeling met "taakvelden". We werken vanuit de discipline van een structureel begrotingsoverschot van 3 miljoen euro.
- Tekorten en begrotingswijzigingen worden als uitgangspunt opgevangen binnen de programma's zelf. Meevallers worden niet ingezet voor nieuwe uitgaven, maar komen in de algemene reserve. Nieuwe beleidskeuzes maken we bij het beleidskader.
- Lokale belastingen en heffingen mogen stijgen met maximaal de inflatie of vanwege kostendekkendheid.
- We verfijnen de systematiek van de moederkredieten - inclusief het principe van niet meer investeren dan afschrijven - door in het uitvoeringsplan onderscheid te maken tussen vervangingsinvesteringen en uitbreidingsinvesteringen. We onderhouden de gemeentelijke eigendommen op een kwaliteitsniveau dat minstens sober, degelijk en in elk geval veilig is.
- We steunen alleen voorstellen en amendementen die zijn voorzien van een deugdelijke financiële dekking, die aansluiten op een langdurig stabiele financiële koers. De uitkomst van het raadsdebat over de P&C documenten beschouwen we als het democratisch resultaat dat we bij stemming zullen steunen.
Financiële indicatoren
Voor de financiële kerngetallen werken we toe naar de hierna genoemde waarden:
Nu (begroting 2022) | Ambitie | |
---|---|---|
Weerstandsratio | 1,05 | < 1,0 ("voldoende") |
Netto schuldquote | 90% | < 90% |
Solvabiliteit | 7% | 15% |
Grondexploitatie | 6% | < 15% |
Structurele exploitatie | € 3,7 miljoen | € 3,0 miljoen |
Belastingcapaciteit | 109% | Max. inflatie of kostendekkendheid |
Bedrijfsvoering
De gemeente heeft moeilijke tijden achter de rug en is op weg naar een normale bedrijfsvoering. Dat er nog veel moet gebeuren, weten wij uit de presentatie en brief van jl. februari aan de gemeenteraad. Zowel op organisatievlak als op (materiële) onderhoudstoestand, die in de meerdere miljoenen loopt, zullen we eerst door een dal moeten voordat we het punt bereiken van wat als een acceptabele uitgangspositie kan worden gezien. De uitvoering van het focusakkoord heeft de eerste financiële nood op hoofdlijnen aangepakt. Nu is verder en dieperliggend onderzoek nodig. Dat zal ongeveer een half jaar beslaan. Op basis van de dan bekende en vastgelegde uitgangspositie zal een meerjarenaanpak voorgesteld worden om als een wendbare gemeente te kunnen opereren in een steeds veranderende toekomst. Het groeiproces om hier te komen, zal vier tot zes jaar vragen. Onze medewerkers mogen daarbij rekenen op goed werkgeverschap. We gaan verder met al gemaakte afspraken en gaan het volgende doen:
- We continueren de realisatie van de afgesproken ombuigingen van de personele lasten. We toetsen op doelmatigheid en blijven daartoe periodiek monitoren.
- We voeren een takendiscussie vanuit het perspectief van de Toekomstvisie 2035 en de pijlers van de a) Omgevingsvisie, b) Economische visie, c) Visie sociaal Domein en Veiligheid en d) Visie op Dienstverlening.
- We zorgen voor een doorontwikkeling in het werken met "maatschappelijke businesscases". Bij het rapporteren over de realisatie maken we meer gebruik van indicatoren (kpi's) en dashboards. Om "in control" te geraken optimaliseren we de informatievoorziening.
- We maken afspraken over het niveau van digitale veiligheid en nemen de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) in acht. De daaruit voortvloeiende kosten worden inzichtelijk gemaakt.
- We actualiseren het gemeentelijk vastgoedbeleid. Daarbij is aandacht voor energiebesparing en huisvesting van de gemeentelijke organisatie nu de afgelopen jaren ervaringen zijn opgedaan met thuiswerken. Verkoop van vastgoed beschouwen we niet als een doel, maar als een middel. De rechtvaardiging dient te worden aangetoond.
Dienstverlening
Onze inwoners, ondernemers en verenigingen willen we een optimale dienstverlening bieden, vanuit het principe "ja, mits" in plaats van "nee, tenzij". De gemeente Bergen op Zoom zet het helpen van haar inwoners op de eerste plaats: we zijn een dienstbare gemeente. Daarvoor gaan we het volgende doen:
- Via een duidelijke en toegankelijke website kan een inwoner eenvoudig informatie vinden en meldingen maken. Inwoners die digitaal minder vaardig zijn, worden via de balie van het Stadskantoor goed geholpen.
- Er is voortgangsbewaking bij elke vraag of melding die een inwoner stelt: de afhandeling is voorspelbaar en er vindt proactieve terugkoppeling plaats.
- We ontwikkelen een visie op dienstverlening, met daarin afspraken over het kwaliteitsniveau dat van de gemeente verwacht kan worden en met aandacht voor een extern gerichte en goed benaderbare organisatie.
Financiële vertaling van nieuwe ambities
Om de nieuwe ambities in dit Bestuursakkoord goed te kunnen realiseren zijn ook financiële middelen nodig. Een dergelijke doorkijk kent natuurlijk onzekerheden. Denk bijvoorbeeld aan het grillige patroon van de inkomsten vanuit de Rijksoverheid. Toch willen we richting geven hoe we denken over de verdeling van middelen. Daarbij sluiten we aan op de vier pijlers van de Toekomstvisie 2035: a) Omgevingsvisie, b) Economische visie, c) Visie Sociaal Domein en Veiligheid en d) Visie op Dienstverlening.
Als we kijken naar de Begroting 2022, dan laat die meerjarig een ruimte van 4,6 miljoen euro zien. Eén van de leidende principes is dat we werken met een begrotingsoverschot van 3 miljoen euro. Dat betekent dat 1,6 miljoen beschikbaar is om in te zetten voor nieuwe ambities. Een belangrijke relativering is dat dit minder dan 1% van de totale gemeentelijke begroting betreft. We hebben immers ambities, maar blijven tegelijkertijd ook realistisch. De ruimte van 1,6 miljoen euro verdelen we gelijkelijk over de vier pijlers van de Toekomstvisie. Een concrete uitwerking hiervan volgt bij de Begroting 2023.
Ruimte meerjarig resultaat | € 4.600.000 | |
Begrotingsoverschot | € 3.000.000 | |
Pijler Omgevingsvisie | € 400.000 | |
Pijler Economische visie | € 400.000 | |
Pijler Sociaal domein en Veiligheid | € 400.000 | |
Pijler Visie op Dienstverlening | € 400.000 | |
Totaal | € 4.600.000 | € 4.600.000 |
Programma 6: Duurzaamheid
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van het beleid. Als gemeente geven wij het goede voorbeeld. Onze duurzaamheidsdoelen gaan wij bereiken door intensief samen te werken met onze inwoners, partners en leveranciers.
Duurzaamheidsnotitie
We gaan een duurzaamheidsnotitie opstellen, waarbij initiatieven samenhang krijgen, rekening houdend met het Rekenkamer rapport (Duurzaamheidsbeleid gemeente Bergen op Zoom, 2018). We beginnen bij die zaken waar we direct invloed op hebben, maar staan ook open voor initiatieven van burgers. Onze speerpunten zijn: a. Gemeentelijk vastgoed en huisvestingsbeleid, b. Toegankelijkheid van duurzaamheid, c. Mobiliteit, d. Natuureducatie.
Energietransitie
Om de energietransitie mogelijk te maken werken we vanuit het Klimaatakkoord regionaal samen binnen de Regionale Energie Strategie (RES). Het halen van de RES-doelen heeft impact op de beperkte ruimte die we hebben. We stellen daarom ook voor onze gemeente de zonneladder vast.
Klimaatadaptatie
Klimaatverandering vraagt om aanpassing van onze leefomgeving. We zetten in op meer groen om hittestress, droogte en wateroverlast te verminderen. We streven naar zo weinig mogelijk verharding, we nemen inwoners hierin mee en activeren hen om oog te hebben voor klimaatadaptatie in hun leefomgeving. We zien water als het ordenend principe voor ruimtelijke ordening.
Biodiversiteit
Onze gemeente ligt in een prachtig natuurgebied. We gaan de natuur de stad intrekken. Daarbij kijken we nadrukkelijk naar biodiversiteit. Om te voorkomen dat dieren en insecten hun habitat verliezen gaat in onze gemeente bouwen met respect voor de natuur, de standaard worden. Biodiversiteit en dierenwelzijn worden standaard in alle plannen, beleid, beheer en onderhoud van de gemeente gestimuleerd.
Afvalbeleid
Het afvalbeleid vraagt om een herziening. De hoeveelheid restafval in Bergen op Zoom moet verder naar beneden. We willen de kwaliteit van de ingezamelde huishoudelijke afvalstromen verhogen en daarmee de recycling verbeteren. Het afvalbeleid wordt in lijn gebracht met het nieuwe uitvoeringsprogramma VANG-HHA en de Europese Kaderrichtlijn Afvalstoffen. Hierbij kijken wij naar diverse vormen van inzamelen.
Circulariteit
We vinden het optimaal benutten van materialen belangrijk. De gemeente neemt circulariteit op in haar inkoopbeleid om als goed voorbeeld te dienen. Ook gaan we partners stimuleren om met de principes van de circulaire economie te werken.
Dierenwelzijn
De gemeente heeft oog voor het welzijn van alle dieren in onze gemeente. We gaan een startnotitie dierenwelzijn opstellen, mede naar aanleiding van toekomstige landelijke regelgeving.