afbeelding afbeelding

Bestuursakkoord

16-05-2022
Samen met VVD, PvdA/GL, D66 en CDA/V-BoZ! hebben we een bestuurs­akkoord be­reikt. Onder de titel "Samen Bergen Verzetten" zal aan de slag worden gegaan met het op orde brengen van de gemeente­lijke finan­ciën, werken aan een nieuwe bestuurs­cultuur en de kwaliteit van de organi­satie ver­beteren. Lokaal Realisme doet hieraan met volle kracht mee. We zien in het bestuurs­akkoord een goede ver­taling van ons motto "Orde op zaken" en zien ook de nodige aan­dacht voor onze speer­punten "schoon en veilig", "financiën op orde" en een "dienst­bare organisatie".

Inleiding

De VVD, PvdA/GroenLinks, D66, Lokaal Realisme en CDA (in alliantie met V-BoZ!, (voorheen Groep Siebelink/Dam) bieden u het voorliggend bestuursakkoord op hoofdlijnen aan.

De verkiezingen resulteer­den voor Bergen op Zoom in een ver­splinter­de gemeente­raad. Daarmee is de tijd van overduidelijk grootste partijen voorbij en het belang van samenwerking groter dan ooit. Deze coalitie om­armt dit gegeven. We er­kennen de onder­linge ver­schillen, maar vertrekken vanuit wat ons bindt; het doel van een betere toe­komst voor Bergen op Zoom. We vormen een eenheid in verscheiden­heid.

Dit hoofdlijnen­akkoord vormt een ver­breding en ver­dieping op het Focus­akkoord (2020). Het belang van veel van de uitgangs­punten op het vlak van ‘financiën op orde', ‘een nieuwe bestuurscultuur' en ‘organisatie­kwaliteit' worden her­bevestigd en verder uit­gewerkt. En dat is ook nodig. Het werk is nog niet af. Zo blijven we werken aan een jaar­lijks begrotings­overschot van 3 miljoen euro door de in­gezette koers te vol­tooien. Dit doen we zonder voorbij te gaan aan de noden van de samen­leving. Want er liggen ook grote maat­schappe­lijke opgaven waar deze coalitie gehoor aan geeft. Van de woning­bouw­opgave, de energie­transitie, het realiseren van een schone en veilige leef­omgeving, het ondersteunen van onze hulp­behoeven­de inwoners tot aan het ver­sterken van de lokale economie.

Dat doen we in de context van een snel ver­anderen­de wereld. Voor­bereid zijn op ‘het on­bekende' is niet makkelijk. Dat hebben de corona­pandemie en de huidige oorlog in Oekraïne ons geleerd. Toch is het een factor die van groot belang is. Ook de uitwerking van dit hoofdlijnen­akkoord ont­komt namelijk niet aan de impact van ver­ras­singen. Daar zijn wij ons van bewust. Daarnaast hebben we te maken met een gemeente­lijke organisatie die nog niet volledig in controle is. Juist daarom is het belang­rijk om te bepalen waar we naar toe willen met onze mooie gemeente. De in 2021 vastgestelde ‘Toekomst­visie 2035' vormt daarin een eerste stap. De komende bestuurs­periode gaan we dit toekomst­perspectief concreter maken.

Hoewel het spannend is om te breken met de traditie van dicht­getimmerde coalitie­akkoorden, biedt dát juist de kans om dingen anders te doen. We gaan de hoofd­lijnen (het wat) in dit akkoord vertalen naar nieuw beleid (het hoe). Daarbij brengen wij de gemeente­raad en de samen­leving zoveel mogelijk in stelling. Met scenario's waarmee de gemeente­raad een besluit kan nemen. Daarin zijn we eerlijk en realistisch. Onze financiële positie staat het niet toe om gouden bergen te beloven. Dat hoeft ook helemaal niet, want wie goed kijkt, ziet hoe rijk wij eigenlijk al zijn. Rijk aan natuur, cultuur, monumenten, evene­menten, historie, onder­nemers, verenigingen en natuur­lijk onze inwoners.

Bergen op Zoom moét terug naar de basis om voor­uit te kunnen. Met de luiken open. Waarin we stil­staan bij wat goed gaat en ons hard maken voor wat beter kan. Waarin we leren van fouten in het heden en uit het verleden, en met die lessen onze gemeente blijvend verbeteren. Dat doen we vanuit een nieuw elan.

Leidende principes van de nieuwe bestuurscultuur

Tijdens de vorige raadsperiode begonnen we met het proces van cultuur­verandering bij het college, de gemeente­raad en ambtelijke organisatie. Wij vinden het belangrijk hierop voort te bouwen. Vanuit het samenwerkings­dualisme zien we de noodzaak om het democratisch proces te ver­beteren. Het proces van cultuur­verandering willen we zichtbaar maken en evalueren we. De verdere uit­werking van de nieuwe bestuurs­cultuur wordt in de komende bestuurs­periode doorgezet.

Wij hechten waarde aan een demo­cratische en trans­parante cultuur, waarin de gemeente­raad, het college en de ambtelijke organisatie onderling en met elkaar, maar ook met de samen­leving respectvol, integer en op basis van vertrouwen communiceert en samen­werkt. De gemeente­raad, het college en de ambtelijke organisatie vormen samen de gemeente. Die gezamenlijk­heid willen we uitdragen en concreet vorm­geven.

We benoemen de uitgangs­punten die voor ons horen bij deze nieuwe bestuurs­cultuur en maken in dit akkoord afspraken over hoe we met elkaar, de gemeente­raad en de samen­leving omgaan: onze 11 leidende principes.

  1. We werken vanuit samenwerkings­dualisme. Het onderscheid tussen oppositie en coalitie is voor ons ondergeschikt aan breed draagvlak en consensus. Dat houdt in: iedereen doet gelijk­waardig mee.
  2. We hebben een positieve en assertieve houding naar elkaar en naar buiten. Binnen het samenwerkings­dualisme debatteren we altijd op basis van respect voor elkaar. We werken aan een open debatcultuur waarin we reflecteren op ons eigen handelen.
  3. Beleidsvorming doen we, waar het kan, interactief door de inspreek­mogelijk­heid en participatie van maatschappe­lijke partners, instellingen, ondernemers en inwoners te versterken. We sluiten akkoorden met maatschappe­lijke partners en de samenleving bij beleids­ontwikkeling, daar waar mogelijk. We zorgen dat zij daaraan vol­waardig en gelijkwaardig deel kunnen nemen en maken altijd inzichtelijk op welke manier de samen­leving wordt betrokken.
  4. Wij communiceren open, eerlijk en transparant over (de effecten van) ons beleid, onze uitgaven en beweeg­redenen, meevallers én tegenslagen met elkaar en met de samen­leving. Wij luisteren naar onze inwoners, communiceren tijdig, in begrijpe­lijke taal en zijn benaderbaar (toegankelijk).
  5. We zijn een lerende gemeente en doen ons voordeel met bewezen werkende aan­pakken bij andere gemeenten.
  6. Bij (raads)voorstellen gebruiken we verschillende scenario's die altijd voorzien zijn van financiële dekking, beoogde doelen en eventuele risico's. Zo zorgen we voor een inhoudelijk debat in de gemeente­raad. We zien en waarderen de verschillen tussen partijen. Voorstellen vanuit de gemeente­raad met een deugdelijke financiële basis verwelkomen we.
  7. We werken met maat­schappelijke business­cases in de vorm van uitgewerkte plannen. Daarmee bedoelen we de benodigde investering, het beoogd rendement (maat­schappelijk, financieel en institutio­neel), eventuele risico's en het tijdspad. Deze zijn aan de voor­kant helder. Ook plannen we zorgvuldig, realistisch en haalbaar.
  8. Onze doel­stellingen zijn meetbaar. En als dat niet kan, laten we merk­bare effecten zien. We staren ons niet blind op cijfers (tellen). Dit combineren we altijd met het achter­liggende verhaal (vertellen).
  9. De financiën moeten op orde. Daarom blijft het uitgangspunt een begrotings­overschot van 3 miljoen per jaar om de schulden­last af te bouwen met als doel een duurzaam financieel beleid en resultaat.
  10. We stellen waar nodig de priori­teiten bij op programma­niveau. Het ver­schuiven van budgetten gebeurt, als uitgangs­punt, binnen de programma's.
  11. We gaan aan de slag met het ver­beteren van de governance van onze eigen organisaties, deel­nemingen en verbonden partijen. Als uitgangs­punt gebruiken we de aan­bevelingen die zijn opgesteld over de casus ‘De Schelp'.

Programma 1: Besturen, Samenwerken en Veiligheid

Omdat wij de verbinding met de inwoners en de wijken willen vergroten, zetten wij in op initiatieven die het college, de gemeente­raad en de ambtelijke organisatie dichter bij onze inwoners brengen. Wij stimuleren initiatieven die vanuit onze inwoners komen.

Samenwerking

Wij voelen de noodzaak onze blik naar buiten te vergroten. Daarom gaan we al bestaande samen­werkingen activeren. Bij het aangaan van nieuwe samen­werkingen maken we een goede afweging op basis van de voor- en nadelen. Om dat te bereiken gaan we het volgende doen:

  1. We maken een lobby-agenda en zetten de hele gemeentelijke organisatie in op subsidie­werving. Van provincie tot Europa. Waar dat onze positie kan versterken zoeken we bij die initiatieven de samen­werking met gemeenten in onze regio.
  2. Wij willen een actieve rol gaan innemen in de 4de stedelijke regio van Noord-Brabant.
  3. Wij benutten regionaal, provinciaal en over de grens de samen­werkings­kansen.
  4. We maken werk van onze verbinding met de regio Antwerpen.

Handhaving

Onze inwoners behoren zich veilig te voelen. Zicht­bare hand­having kan hier een bijdrage aan leveren. Daarom gaan we het volgende doen.

  1. Wij zetten in op uitbreiding van het aantal hand­havers en op hun inzet, ook na 22.00 uur.
  2. Onze hand­havers zetten we slim in. Daarom willen wij méér project­matige hand­having, elektronische middelen en combinaties van verschillende hand­havende functies in pilots. We willen een betere samen­werking met buurt­preventie en andere betrokken organisaties.
  3. Wij gaan de inzet van de bestuurlijke boete onder­zoeken. Wij kijken daarbij ook hoe andere gemeenten dat doen.
  4. We gaan werken met wijk­boa's die samenwerken met de welzijns­partners die in de wijk aanwezig zijn. Zo geven we vorm aan wijk­gericht werken en de samenhang tussen veilig­heid en welzijn.

Programma 2: Samen leven, samen doen

De gemeente is ver­antwoordelijk voor de uitvoering van landelijke wetten die bedoeld zijn om het welzijn te verbeteren van inwoners met wie het wat minder gaat. We hebben hierin grote uitdagingen voor ons liggen. De vorige periode zijn we al begonnen met een andere manier van werken om iedereen de juiste zorg of onder­steuning te bieden. Niemand mag buiten de boot vallen. De menselijke maat staat centraal. We gebruiken begrijpe­lijke taal en stellen wat de inwoner nodig heeft voorop. Dit doen we bij voorkeur gezinsgericht en in goede samen­werking met andere partijen, bijvoorbeeld op het gebied van gezond­heid, wonen en veiligheid. Tegelijkertijd moet de zorg ook betaalbaar blijven. Dat alles doen we op de volgende manier:

  1. We verbeteren de gemeentelijke toegang tot zorg en onder­steuning. Deze moet toe­gankelijker en beter vindbaar zijn. Als een inwoner hulp nodig heeft, zorgen we voor een goede vaststelling van het probleem. Op die manier kunnen wij de inwoner in één keer de juiste oplossing bieden.
  2. Als een inwoner of een gezin met meerdere soorten problemen (inkomen, schulden, wonen, gezond­heid, veiligheid) kampt, dan pakken we dit samen met andere partijen in samen­hang aan.
  3. We gaan uit van de oplossing en niet van een regeling. Dat betekent dat maat­werk een oplossing kan zijn die gevonden wordt in de buurt (het wijkhuis of jongerenwerk) of in het eigen sociale netwerk (familie, vrienden, verenigingen). Met een Actieplan ‘Normalisering, Preventie en Vroeg­signalering' kunnen we voor­komen dat inwoners (onnodig) in de zorg terecht komen.
  4. We richten onze processen in op basis van vertrouwen in onze inwoners en professionals (minder controle en bureaucratie).
  5. We gaan verder met het werken met maat­schappelijke business­cases. We leren van de ervaringen van onze inwoners, professionals, buur- en samenwerkings­gemeenten en bewezen goede voorbeelden.
  6. We streven naar nul uithuis­plaatsingen van kinderen, nul schadelijke wacht­tijden, nul uithuis­zettingen door (huur)schuld en nul daklozen. We willen zoveel mogelijk inwoners on­afhankelijk maken van onze bijstands­uitkeringen en andere inkomens­regelingen en in hun eigen kracht zetten.
  7. De geplande bezuinigingen op onze welzijns- en vrijwilligers­organisaties voeren we uit, maar we korten daarna niet verder op deze subsidies. We willen een betere samen­werking door kennis, accommo­daties, budgetten en financiën te combineren.
  8. We zorgen voor een stevige lobby in de VNG richting Rijks­overheid om reële vergoedingen voor nood­zakelijke zorg af te dwingen.

Programma 3: Economie en werkgelegenheid, vrijetijdseconomie en onderwijs

Wij willen dat het in de gemeente Bergen op Zoom fijn wonen, werken en (be)leven is. Daarvoor moet nog wel wat gebeuren. Van de aanpak van onze historische binnenstad, het aantrekken van meer en diverse werkgelegenheid, het anders inrichten van onze sportieve en culturele infrastructuur (de business­cases cultuur en sport) tot aan Bergen op Zoom op de kaart zetten als (be)leefstad met recreatieve hotspots als de Bergse Heide en de Boulevard (waaronder de Waterschans). De luiken moeten open en zichtbaar worden voor andere overheden in Den Bosch, Den Haag en Brussel. Ook gaan we meer en beter samenwerken met andere steden, bedrijven en kennis- en onderwijsinstellingen om onze campussen (Agro-economie, Biobased, (Podium)Techniek en Zorg) verder te versterken. Daarvoor gaan we het volgende doen:

Economie & werkgelegenheid

  1. We willen meer werkgelegenheid en beginnen daarom met de plan­vorming voor een 2de regionale bedrijven­terrein op De Brabantse Wal. Alle potentiële locaties worden geanalyseerd op voor- en nadelen. De gemeenteraad is aan zet als er gekozen moet worden voor een locatie in Bergen op Zoom of elders op de Brabantse Wal.
  2. Er komt een nieuwe visie, beleidsplan en bestemmings­plan voor de Binnenstad. Het uitgangspunt is het creëren van ruimere en meer flexibele mogelijkheden voor her­bestemming naar woningen. Het doel is een bruisende binnenstad zonder leegstand.
  3. Initiatieven vanuit de markt moeten beter gefaciliteerd worden (dienst­baar­heid). Ons streven is een plek in de top 100 MKB-vriendelijkste gemeenten.
  4. We stellen een Plan van Aanpak op voor huis­vesting van arbeidsmigranten, de herstructurering en ver­duurzaming van bestaande bedrijven­terreinen, en de realisatie van vracht­wagen­parkeer­plaatsen.

Vrijetijdseconomie, Sport en Cultuur

  1. Bij sport en cultuur blijven de huidige financiële kaders leidend. Op de inhoudelijke kaders is bijsturing mogelijk. Daarbij betrekken we sport­clubs, sport­verenigingen, culturele verenigingen- en makers om tot een goede en gelijk­waardige samenwerkings­relatie en aanpak te komen. Met als uitgangs­punt gezond leven, het stimuleren van bewegen, cultuur­deelname en cultuur­educatie.
  2. We willen bezoekers aan­trekken van binnen en buiten onze gemeente. Deze doel­stelling nemen we op in de Economische visie waarin een nieuw evenementen­beleid wordt opgenomen, maar ook de visies op de a. Boulevard (water­recreatie), b. Binnenstad, c. Buiten­gebied (natuur­recreatie), d. Commerciële Voor­zieningen en e. Erfgoed­locaties (zoals de Water­schans en het Ravelijn). Met het maken van deze visies beginnen we in 2022.

Onderwijs

  1. Scholen zijn heel, veilig, inclusief, toegankelijk en duurzaam. Ze voorzien in passend onderwijs (VVE, PO, VO). Dit is het uitgangspunt bij de uitvoering van onze taken.
  2. De samenwerking met het hoger onderwijs stimuleren en versterken we in Campus­constructies, waarbij wij samen­werken met onder­nemers, onderwijs en overheid (Triple Helix).
  3. We faciliteren de versterking en uitbreiding van het MBO/ MBO+ cluster dat zich richt op toegepaste kennis, techniek, duur­zaam­heid en de creatieve industrie. Gekoppeld aan de Green Chemistry Campus, Delta Agrifood Business, theater de Maagd en poppodium Gebouw T.

Programma 4: Woon- en leefomgeving (fysiek domein)

Al onze inwoners moeten de mogelijk­heid hebben om een huis binnen hun mogelijk­heden te kunnen vinden. In een buurt die bereik­baar is en goed wordt onderhouden. Daarom zorgen we, samen met de buurt, voor groene, schone wijken. We realiseren veilige routes naar school of werk, pakken zwerfvuil aan en zorgen ervoor dat de parkeer­problematiek niet verergert.

We moeten wonen in Bergen op Zoom betaalbaar en toegankelijk maken en houden. Daarom zetten we vol in op het aan­pakken van de woning­nood. We werken samen met de Provincie en Regio. Daarmee maken we wonen in onze stad mogelijk én zorgen we voor extra investeringen vanuit het Rijk. Daarvoor gaan we het volgende doen:

  1. We zetten in op een groei naar 500 nieuwe woningen per jaar. Dat doen we met inacht­neming van de omgevings­visie. Uiteindelijk willen we 7000 nieuw­gebouwde woningen in 2040. Hiermee voldoen we aan de eisen van de Regionale Investerings­agenda (RIA). En we houden rekening met de Woon­visie en de Regionale Verstedelijkings­strategie (RVS). We herijken de woningbouwprogrammering jaarlijks.
  2. We bouwen en ontwikkelen voor alle (huidige en toekomstige) doel­groepen. We gaan bij elk nieuw groot project uit van een verdeling in prijsklasse van 30% laag inclusief sociale huur, 40% midden en 30% hoog. We zorgen voor een evenwichtige verdeling over onze dorpen en wijken.
  3. Extra ambtelijke capaciteit voor het opschroeven van de woning­bouw­ambities betalen we vanuit de opbrengst van de nieuwe grond­exploitaties.
  4. Om urgente doel­groepen te huisvesten, werken wij mee aan tijdelijke oplossingen.
  5. We benaderen mobiliteit op een integrale wijze met ruimte voor de fietser, wandelaar en auto. Verkeers­veiligheid heeft hierbij prioriteit.
  6. We gaan lobbyen voor goede lokale en (inter)nationale mobiliteit.
  7. Voor de laad­behoefte van elektrische auto's past de gemeente maatwerk per buurt toe.
  8. We voeren bij nieuw­bouw en herbouw een parkeerbeleid dat gebaseerd is op behoefte, ruimtebeslag, milieuwinst en innovatie.
  9. We herijken het IBOR-plan (Integraal Beheer Openbare Ruimte) volgens de principes schoon, heel en veilig. Het aantal afval­bakken verhogen we op hotspots. We stellen het IBOR-plan jaarlijks bij en verhogen zo nodig het budget.
  10. We geven buurt­bewoners de mogelijkheid om hun om­geving zelf met groen in te richten en te onder­houden. We onder­steunen mensen die willen helpen bij het onder­houden en op­ruimen van hun wijk.

Programma 5: Bedrijfsvoering, financiën en dienstverlening

We gaan door met het op orde brengen van de gemeente­lijke financiën. Vanuit een duur­zaam financieel beleid verkleinen we de schuldenlast en vergroten we de solva­bi­li­teit. We hanteren een passend risico­profiel bij de grond­exploitaties en houden de rente­ontwikkeling goed in de gaten. Achter­stallig onder­houd werken we weg. En onze financiële positie rapporteren we eerlijk. Daar­voor gaan we het volgende doen:

  1. We werken met een realistische begroting, volgens de indeling met "taakvelden". We werken vanuit de discipline van een structureel begrotings­overschot van 3 miljoen euro.
  2. Tekorten en begrotings­wijzigingen worden als uitgangs­punt op­gevangen binnen de programma's zelf. Meevallers worden niet ingezet voor nieuwe uit­gaven, maar komen in de algemene reserve. Nieuwe beleids­keuzes maken we bij het beleids­kader.
  3. Lokale belastingen en heffingen mogen stijgen met maximaal de inflatie of vanwege kosten­dekkend­heid.
  4. We verfijnen de systematiek van de moeder­kredieten - inclusief het principe van niet meer investeren dan afschrijven - door in het uitvoerings­plan onder­scheid te maken tussen vervangings­investeringen en uitbreidings­investeringen. We onder­houden de gemeente­lijke eigen­dommen op een kwaliteits­niveau dat minstens sober, degelijk en in elk geval veilig is.
  5. We steunen alleen voor­stellen en amende­menten die zijn voor­zien van een deugde­lijke financiële dekking, die aan­sluiten op een lang­durig stabiele financiële koers. De uit­komst van het raads­debat over de P&C documenten beschouwen we als het democratisch resultaat dat we bij stemming zullen steunen.

Financiële indicatoren

Voor de financiële kerngetallen werken we toe naar de hierna genoemde waarden:

 Nu (begroting 2022)Ambitie
Weerstands­ratio1,05< 1,0 ("voldoende")
Netto schuld­quote90%< 90%
Solva­biliteit7%15%
Grond­exploitatie6%< 15%
Structurele exploitatie€ 3,7 miljoen€ 3,0 miljoen
Belasting­capaciteit109%Max. inflatie of kosten­dekkend­heid

Bedrijfsvoering

De gemeente heeft moeilijke tijden achter de rug en is op weg naar een normale bedrijfsvoering. Dat er nog veel moet gebeuren, weten wij uit de presentatie en brief van jl. februari aan de gemeenteraad. Zowel op organisatie­vlak als op (materiële) onderhoudstoestand, die in de meerdere miljoenen loopt, zullen we eerst door een dal moeten voordat we het punt bereiken van wat als een acceptabele uitgangs­positie kan worden gezien. De uit­voering van het focus­akkoord heeft de eerste financiële nood op hoofd­lijnen aangepakt. Nu is verder en dieper­liggend onderzoek nodig. Dat zal ongeveer een half jaar beslaan. Op basis van de dan bekende en vastgelegde uitgangspositie zal een meerjarenaanpak voorgesteld worden om als een wend­bare gemeente te kunnen opereren in een steeds ver­anderende toekomst. Het groei­proces om hier te komen, zal vier tot zes jaar vragen. Onze mede­werkers mogen daarbij rekenen op goed werk­gever­schap. We gaan verder met al gemaakte af­spraken en gaan het volgende doen:

  1. We continueren de realisatie van de af­gesproken om­buigingen van de personele lasten. We toetsen op doel­matig­heid en blijven daar­toe periodiek monitoren.
  2. We voeren een takendiscussie vanuit het perspectief van de Toekomstvisie 2035 en de pijlers van de a) Omgevingsvisie, b) Economische visie, c) Visie sociaal Domein en Veiligheid en d) Visie op Dienstverlening.
  3. We zorgen voor een door­ontwikkeling in het werken met "maat­schappe­lijke business­cases". Bij het rapporteren over de realisatie maken we meer gebruik van indicatoren (kpi's) en dashboards. Om "in control" te geraken optimaliseren we de informatie­voorziening.
  4. We maken afspraken over het niveau van digitale veiligheid en nemen de Baseline Informatie­beveiliging Overheid (BIO) in acht. De daaruit voort­vloeiende kosten worden in­zichtelijk gemaakt.
  5. We actualiseren het gemeentelijk vastgoed­beleid. Daarbij is aandacht voor energie­besparing en huis­vesting van de gemeente­lijke organisatie nu de afgelopen jaren ervaringen zijn op­gedaan met thuis­werken. Verkoop van vast­goed be­schouwen we niet als een doel, maar als een middel. De recht­vaardiging dient te worden aan­getoond.

Dienstverlening

Onze inwoners, ondernemers en verenigingen willen we een optimale dienst­verlening bieden, vanuit het principe "ja, mits" in plaats van "nee, tenzij". De gemeente Bergen op Zoom zet het helpen van haar inwoners op de eerste plaats: we zijn een dienst­bare gemeente. Daarvoor gaan we het volgende doen:

  1. Via een duidelijke en toe­ganke­lijke website kan een inwoner eenvoudig informatie vinden en meldingen maken. Inwoners die digitaal minder vaardig zijn, worden via de balie van het Stads­kantoor goed geholpen.
  2. Er is voortgangs­bewaking bij elke vraag of melding die een inwoner stelt: de afhandeling is voor­spel­baar en er vindt proactieve terug­koppeling plaats.
  3. We ontwikkelen een visie op dienst­verlening, met daarin afspraken over het kwaliteits­niveau dat van de gemeente ver­wacht kan worden en met aandacht voor een extern gerichte en goed benader­bare organisatie.

Financiële vertaling van nieuwe ambities

Om de nieuwe ambities in dit Bestuurs­akkoord goed te kunnen realiseren zijn ook financiële middelen nodig. Een dergelijke doorkijk kent natuur­lijk onzeker­heden. Denk bij­voor­beeld aan het grillige patroon van de inkomsten vanuit de Rijks­overheid. Toch willen we richting geven hoe we denken over de verdeling van middelen. Daarbij sluiten we aan op de vier pijlers van de Toekomst­visie 2035: a) Omgevings­visie, b) Economische visie, c) Visie Sociaal Domein en Veiligheid en d) Visie op Dienst­verlening.

Als we kijken naar de Begroting 2022, dan laat die meerjarig een ruimte van 4,6 miljoen euro zien. Eén van de leidende principes is dat we werken met een begrotings­overschot van 3 miljoen euro. Dat betekent dat 1,6 miljoen beschik­baar is om in te zetten voor nieuwe ambities. Een belangrijke relativering is dat dit minder dan 1% van de totale gemeente­lijke begroting betreft. We hebben immers ambities, maar blijven tegelijker­tijd ook realistisch. De ruimte van 1,6 miljoen euro verdelen we gelijkelijk over de vier pijlers van de Toekomst­visie. Een concrete uit­werking hiervan volgt bij de Begroting 2023.

Ruimte meerjarig resultaat€ 4.600.000 
Begrotingsoverschot € 3.000.000
Pijler Omgevingsvisie € 400.000
Pijler Economische visie € 400.000
Pijler Sociaal domein en Veiligheid € 400.000
Pijler Visie op Dienstverlening € 400.000
Totaal€ 4.600.000€ 4.600.000

Programma 6: Duurzaamheid

Duurzaamheid is een integraal onderdeel van het beleid. Als gemeente geven wij het goede voorbeeld. Onze duur­zaam­heids­doelen gaan wij bereiken door intensief samen te werken met onze inwoners, partners en leveranciers.

Duurzaamheidsnotitie

We gaan een duur­zaam­heids­notitie opstellen, waarbij initiatieven samen­hang krijgen, rekening houdend met het Reken­kamer rapport (Duur­zaam­heids­beleid gemeente Bergen op Zoom, 2018). We beginnen bij die zaken waar we direct invloed op hebben, maar staan ook open voor initiatieven van burgers. Onze speerpunten zijn: a. Gemeentelijk vastgoed en huisvestings­beleid, b. Toegankelijkheid van duur­zaam­heid, c. Mobiliteit, d. Natuur­educatie.

Energietransitie

Om de energie­transitie mogelijk te maken werken we vanuit het Klimaat­akkoord regionaal samen binnen de Regionale Energie Strategie (RES). Het halen van de RES-doelen heeft impact op de beperkte ruimte die we hebben. We stellen daarom ook voor onze gemeente de zonne­ladder vast.

Klimaatadaptatie

Klimaatverandering vraagt om aanpassing van onze leef­omgeving. We zetten in op meer groen om hitte­stress, droogte en water­overlast te verminderen. We streven naar zo weinig mogelijk ver­harding, we nemen inwoners hierin mee en activeren hen om oog te hebben voor klimaat­adaptatie in hun leef­omgeving. We zien water als het ordenend principe voor ruimte­lijke ordening.

Biodiversiteit

Onze gemeente ligt in een prachtig natuurgebied. We gaan de natuur de stad intrekken. Daarbij kijken we nadrukkelijk naar bio­diversi­teit. Om te voor­komen dat dieren en insecten hun habitat verliezen gaat in onze gemeente bouwen met respect voor de natuur, de standaard worden. Bio­diversi­teit en dieren­welzijn worden standaard in alle plannen, beleid, beheer en onder­houd van de gemeente gestimuleerd.

Afvalbeleid

Het afvalbeleid vraagt om een her­ziening. De hoeveel­heid rest­afval in Bergen op Zoom moet verder naar beneden. We willen de kwaliteit van de in­gezamelde huis­houde­lijke afval­stromen verhogen en daarmee de recycling verbeteren. Het afval­beleid wordt in lijn gebracht met het nieuwe uitvoerings­programma VANG-HHA en de Europese Kader­richtlijn Afval­stoffen. Hierbij kijken wij naar diverse vormen van inzamelen.

Circulariteit

We vinden het optimaal benutten van materialen belangrijk. De gemeente neemt circu­lari­teit op in haar inkoop­beleid om als goed voorbeeld te dienen. Ook gaan we partners stimuleren om met de principes van de circulaire economie te werken.

Dierenwelzijn

De gemeente heeft oog voor het welzijn van alle dieren in onze gemeente. We gaan een start­notitie dieren­welzijn opstellen, mede naar aan­leiding van toe­komstige landelijke regel­geving.

afbeelding

Goede toekomst voor zorg en welzijn

Lokaal Realisme vindt goede zorg heel belangrijk. Het gaat vaak om kwetsbare inwoners - van jong tot oud. We zien dat er elk jaar meer hulpvragen komen. Ook zwaardere zorg. Daarom moeten we dat beter organiseren. Ons voorstel kreeg steun van de gemeenteraad. Lees verder
afbeelding

Opkomen voor starters op de woningmarkt

De gemeente heeft een regeling om starters op de woningmarkt te steunen. Lokaal Realisme wil dat die regeling maximaal ten goede komt aan jongeren met een kleiner inkomen. Juist zij kunnen een steuntje in de rug goed gebruiken. Ons voorstel werd uiteindelijk gesteund door een meerderheid van de gemeenteraad. Lees verder
afbeelding

Column: financiën gaan goede kant op

Ook accountantskantoor BDO ziet dat het de goede kant op gaat met de gemeentelijke financiën in Bergen op Zoom. Onze wethouder Joost Pals schrijft erover in deze column. Lees verder
contact

Heeft u vragen of opmerkingen?

Bel met onze raadsleden of stuur een e-mail naar: fractie@lokaalrealisme.nl
afbeelding

Aanmelden op onze nieuwsbrief

U kunt zich abonneren op onze nieuwsbrief via dit webformulier.
doe met ons mee!

Doe met ons mee!

Bergen op Zoom vooruit helpen? Doe met ons mee!