Het voorstel Bizone werd op een bijzondere manier in de raadsvergadering behandeld. De wethouder vond zijn eigen voorstel niet rijp voor besluitvorming, maar een meerderheid van de raad stemde toch voor. Raadslid Rian Govers benadrukte waar het echt om hoort te gaan: de ondernemers in de binnenstad. Niet de gemeenteraad, maar de ondernemers mogen voor of tegen de Bizone stemmen.
De bijdrage van Rian Govers over de Bizone in de raadsvergadering van 25 maart 2021:
Op 17 december 2020 hebben we de Verordening BiZone Centrum 2021-2025 (RVB20-0065) vastgesteld.
Wat is de ambitie? Een wezenlijke verbetering van de Binnenstad.
Wat is de taak van de gemeente? De gelden ophalen en doorstorten.
Wat is het doel van de BiZone? Bezoekers naar het centrum trekken, verleiden om te komen voor beleving in de binnenstad.
Wat is daar voor nodig? Een gastvrije, schone, toegankelijke openbare ruimte waar het voor iedere bezoeker goed toeven is.
Ik sprak vanochtend nog met Bizone commissielid de heer Van Lent. Hij meldde dat er een potentieel is om bezoekers te bereiken die wonen binnen een straal van 60 kilometer rondom Bergen op Zoom. Hoe krijgen we dat voor elkaar? Alle ondernemers, winkeliers, uitbaters of hoe je elkaar noemen wilt, hebben elkaar nodig. Wat wil of kan je bijdragen en wat staat daarover in de wetgeving?
Het is belangrijk dat we vertrouwen uitspreken in de "kopgroep", bepaal gezamenlijk het te innen bedrag en waaraan dat geld dan wordt uitgegeven. Na de stemming zal blijken of er een gekwalificeerde meerderheid is om de heffing in te voeren. Dan kan daarna de focus weer op het centrum en de daarbij behorende beleving komen te liggen. Er ligt in een straal van ongeveer 60 kilometer rondom Bergen op Zoom een potentieel dat nu nog steeds niet bereikt wordt.
Kijk over de vestingmuren heen, er ligt zoveel! Pak die kans. Bergen op Zoom is een kansenstad.






