Tijdens een langdurige drinkwaterstoring ontvingen inwoners van Woensdrecht duidelijke waarschuwingen van hun gemeente én van Evides. In Heimolen bleef het stil. Ons raadslid Rian Govers vraagt waarom er in dit geval anders is gehandeld - en hoe dat in de toekomst anders kan.
Brief
Aan het College van B & W
Postbus 35
4600 AA Bergen op Zoom
Halsteren, 23 juli 2025
Betreft: Communicatie rondom drinkwaterstoring Heimolen en omgeving
Geacht college,
Lokaal Realisme ziet in de afgelopen jaren een verbetering in de manier waarop de gemeente Bergen op Zoom communiceert richting inwoners. Toegankelijk, proactief en betrokken via verschillende kanalen, waaronder sociale media. Dat verdient waardering.
Juist omdat wij deze positieve ontwikkeling zien, viel het ons op dat er recent geen communicatie is geweest vanuit de gemeente over de drinkwaterstoring die op vrijdag 18 en zaterdag 19 juli jongstleden plaatsvond in Heimolen en omgeving. Deze verstoring, veroorzaakt door een lekkage aan de Antwerpsestraatweg, had directe gevolgen voor de beschikbaarheid, maar ook de veiligheid van het drinkwater in het gebied.
Advies om water eerst te koken
Hoewel de primaire verantwoordelijkheid natuurlijk bij Evides ligt, merken wij op dat onze buurgemeente Woensdrecht wél actief communiceerde over deze storing, onder andere via sociale media. Inwoners daar werden geadviseerd om het kraanwater gedurende meerdere dagen eerst te koken. Evides heeft dit advies ook per brief aan inwoners van Woensdrecht gestuurd, maar niet aan inwoners van Heimolen, terwijl zij eveneens getroffen waren.
Dit roept bij ons vragen op wat de overwegingen waren om als gemeente Bergen op Zoom in dit geval geen aanvullende communicatie richting inwoners te verzorgen? Zeker gezien het feit dat bij andere gelegenheden - zoals recente verkeersdrukte bij natuur- en recreatiegebied De Heide - wél actief wordt gecommuniceerd.
Communicatie bij calamiteiten
Wij zouden graag vernemen welk beleid de gemeente hanteert bij communicatie over calamiteiten die de volksgezondheid kunnen raken, en in hoeverre er sprake is van afstemming met buurgemeenten en nutsbedrijven in dergelijke situaties. Daarnaast zijn wij benieuwd of er aanleiding is om dit beleid te herzien of aan te scherpen, zodat inwoners in de toekomst nog beter geïnformeerd worden.
Met vriendelijke groet,
Rian Govers - Gabriëls, raadslid






