afbeelding afbeelding

Kritiek van inwoners op gemeentelijk beleid moet gewoon kunnen

01-07-2021 | Joost Pals

Een inwoner maakte bezwaar tegen onbehouwen snoeiwerk door de gemeente. Daarop werd hem te verstaan gegeven dat "het bekritiseren van beleid wordt afgekeurd". Onvoorstelbaar! Raadslid Joost Pals bevraagt het college over deze hooghartige bejegening.


Brief

Aan het College van B & W
Postbus 35
4600 AA Bergen op Zoom

Halsteren, 1 juli 2021

Betreft: dienstbaarheid - een klantvriendelijke bejegening

Geacht College,

Onlangs vernamen we van een inwoner hoe er door de gemeente Bergen op Zoom is gereageerd op zijn melding over de openbare ruimte. Het ging om snoeiwerk van een heg met behulp van een maaier, waardoor de stukken in het rond vlogen. Dit in de directe nabijheid van ge­parkeerde auto's.

Wat echter nog meer choqueert, is hoe er op zijn melding werd gereageerd vanuit de gemeente. De inwoner kreeg te verstaan dat de gemeente een zero tolerance beleid hanteert en dat dit op geen enkele wijze door de gemeente wordt getolereerd. Het bericht sloot af met: "uw naam en adres staan vanaf vandaag bij ons ge­registreerd".

"Bekritiseren van beleid wordt afgekeurd"

De inwoner deed naar aanleiding van deze reactie navraag wat dan wel het probleem was. Daarop volgde een reactie met de opmerking: "Het kritisch meedenken om beleid en beheer te verbeteren is geen enkel probleem en dit zien wij graag. Maar het bekritiseren van beleid en onjuist bejegenen van mijn medewerkers keur ik af en verwacht dat dit een eenmalige actie is geweest."

Dus een inwoner maakt via een melding bezwaar tegen de gang van zaken en krijgt in eerste reactie te horen dat z'n naam en adres geregistreerd staan en vervolgens dat het bekritiseren van beleid wordt afgekeurd en mag bovendien het oordeel vernemen dat hij medewerkers onjuist zou hebben bejegend.

Ivoren toren

"Het bekritiseren van beleid wordt afgekeurd"… vanuit welke hooghartige ivoren toren werkt de gemeente Bergen op Zoom?

Natuurlijk heeft onze fractie vanuit het oogpunt van hoor/wederhoor navraag gedaan. De reactie die wij daarop ontvingen was keurig netjes. Ook werd aangegeven dat naar aanleiding van dit incident opvolging zou plaatsvinden. Toch brengen we deze casus bij uw college onder de aandacht. Dat is nadrukkelijk niet, omdat we twijfel hebben over de aangegeven opvolging die is toegezegd.

Wel doen we dat omdat uw college een nogal overdreven rooskleurig beeld heeft van de klantvriendelijkheid en dienstbaarheid van de gemeentelijke organisatie.

Bij de minste kritiek begint uw college over de positie van ambtenaren die zich niet zouden kunnen verdedigen. Of over het negatieve effect dat kritiek op de gemeentelijke organisatie zou veroorzaken. Welnu, niets is kwalijker voor het imago van de gemeente dan de bejegening zoals in deze casus het geval.

Schering en inslag

Het is helaas ook geen incident. Natuurlijk zijn er ook goede voorbeelden van individuele ambtenaren die absoluut weten wat dienst­baar­heid is en die zich in alle vezels realiseren dat ze er moeten zijn voor onze inwoners, ondernemers en verenigingen. Maar een hoog­hartige bejegening is helaas schering en inslag.

Zo'n bejegening zorgt ook voor actie - reactie. Mensen raken gefrustreerd en voelen zich machteloos tegenover een overheid die dicteert wat wel en niet kan. Of het nu gaat om deze casus, of om het getreiter met grondverkoop (te zot voor woorden wat er nodig was om dat vlot te trekken). Om bouwprojecten die door het handelen van één ambtenaar nodeloos jarenlang zijn getraineerd. Of het ontzeggen van de toegang tot het stadskantoor omdat een inwoner niet "ja en amen" zei toen de gemeente hem bij herhaling onrechtmatig lastig viel.

Blinde steun zet rem op verbetering kwaliteit

Uw college verdedigt de medewerkers van de gemeente. Dat is begrijpelijk. Goede, dienstbare, professionele medewerkers verdienen die steun. Maar uw college geeft blinde steun - en dát is niet goed, want daarmee houdt u de aanpak vanuit de ivoren toren in stand. U zet daarmee een rem op de verbetering van de kwaliteit en cultuur van de gemeente.

Conform artikel 36 van het reglement van orde stellen we u de volgende vragen:

  1. Vindt u dat inwoners, ondernemers en verenigingen kritiek mogen hebben op het beleid van de gemeente Bergen op Zoom, zonder dat ze te horen krijgen dat hun "naam en adres vanaf vandaag staan geregistreerd"?
  2. Hoe gaat u meer balans aanbrengen in uw verdediging van de gemeentelijke organi­satie?
  3. Gaat u de bespreking van casussen zoals deze betrekken bij de initiatieven op het vlak van verbetering van de organisatiecultuur?

Met vriendelijke groet,

Joost Pals
Raadslid

Inwoners mogen dienen is het bestaansrecht van de gemeente

afbeelding

Eerlijke en dienstbare gemeente

Meer dienstbaarheid vanuit de gemeente. Afspraken nakomen. De gemeente moet doen wat ze belooft. Lees verder
afbeelding

Goede toekomst voor zorg en welzijn

Lokaal Realisme vindt goede zorg heel belangrijk. Het gaat vaak om kwetsbare inwoners - van jong tot oud. We zien dat er elk jaar meer hulpvragen komen. Ook zwaardere zorg. Daarom moeten we dat beter organiseren. Ons voorstel kreeg steun van de gemeenteraad. Lees verder
afbeelding

Opkomen voor starters op de woningmarkt

De gemeente heeft een regeling om starters op de woningmarkt te steunen. Lokaal Realisme wil dat die regeling maximaal ten goede komt aan jongeren met een kleiner inkomen. Juist zij kunnen een steuntje in de rug goed gebruiken. Ons voorstel werd uiteindelijk gesteund door een meerderheid van de gemeenteraad. Lees verder
contact

Heeft u vragen of opmerkingen?

Bel met onze raadsleden of stuur een e-mail naar: fractie@lokaalrealisme.nl
afbeelding

Aanmelden op onze nieuwsbrief

U kunt zich abonneren op onze nieuwsbrief via dit webformulier.
doe met ons mee!

Doe met ons mee!

Bergen op Zoom vooruit helpen? Doe met ons mee!