De afgelopen jaren heeft Julien Voets al veel huurders van Stadlander geholpen bij conflicten met de woningstichting. In de rubriek "Ombudswerk" pleit hij voor behoorlijk onderhoud en veilige woningen. Daar ligt óók een rol voor de gemeenteraad door goede prestatieafspraken te maken met Stadlander.
Woningcorporatie
Al enige tijd houd ik me bezig met het niveau van dienstverlening vanuit de gemeente. Echter, ook woningcorporatie Stadlander levert regelmatig matige hulp en service. Het is soms zelfs zo ondermaats dat Streekomroep Zuidwest eerder een artikelenreeks publiceerde waarin meerdere politici, waaronder ikzelf, hierover aan het woord kwamen. Vanwege mijn ombudswerk kom ik in één van de publicaties opnieuw tot de conclusie dat de dienstverlening van Stadlander flink verbetert moet worden.
Huurders bijstaan bij conflicten
De afgelopen jaren heb ik talloze huurders van Stadlander bijgestaan bij conflicten. Daarbij kwam meermaals naar voren dat Stadlander niet eerst kijkt naar de eigen verantwoordelijkheid, maar naar die van de huurder. En dat levert geregeld beschamende situaties op.
‘Beter ventileren' als excuusverhaal
Wanneer je bijvoorbeeld kampt met schimmel- of vochtschade, vanwege lekkages of achterstallig onderhoud, zal de eerste reactie van Stadlander toch meestal zijn: ‘U dient uw woning beter te ventileren.' Een antwoord waar je als huurder niets mee kunt. Erger nog is dat Stadlander de situatie alleen op afstand beoordeelt, vanachter het bureau en zonder ter plaatse de situatie te beoordelen. Wanneer er uiteindelijk alsnog een onderhoudsbedrijf langskomt, na de nodige druk vanuit de huurder, zien deze specialisten meestal wél wat het daadwerkelijke probleem is.
Onderhoud voor zich uitschuiven
Of daarna ook een oplossing volgt, ligt grotendeels aan de willekeur van de vastgeroeste afdeling Vastgoed van Stadlander. Het advies betreffende ‘beter ventileren' komt in ieder geval bijna altijd als eerste, terwijl het in veel gevallen vooral een slecht excuus is om klachten af te vinken en zo onderhoudskosten te besparen of vooruit te schuiven. In de tussentijd zit de huurder in een huurwoning met gebreken, met alle gezondheidsrisico's van dien. Stadlander geeft bovendien weinig openheid van zaken over hoe klachten beoordeeld worden en wat daarbij de criteria zijn.
Bewonersoverlast als doorn in het oog
Een andere, veelgehoorde klacht is overlast. Bewoners hebben nogal eens te kampen met buren die zich niet aan gedragsregels houden en ook dan blijven oplossingen vaak uit. Met meldingen doet Stadlander weinig. Ik weet uit eigen ervaring, vanwege mijn ombudswerk, dat de corporatie vooral verwijst naar de gemeente en politie.
De vraag is of huurders die overlast ervaren daar mee geholpen zijn. Ik denk dat de eindverantwoordelijke te allen tijde Stadlander zelf is, die als eigenaar van de panden en verhuurder gewoon moet handhaven. Het is té makkelijk om te wijzen naar de gemeente en politie. Dit moet echt anders.
Hoe verder?
Verbetering van de dienstverlening werkt alleen als je toe durft te geven dat er dingen niet goed gaan. Stadlander heeft dit in de artikelenreeks met Zuidwest Omroep dan ook gedaan. Dat is stap één, maar de volgende stap moet dan wel zo snel mogelijk worden genomen. Zoiets is niet eenvoudig voor een grote organisatie en ik denk dat de politiek Stadlander hierbij kan helpen.
Prestatieafspraken maken
De nieuwe gemeenteraad en het komende college zouden de prestatieafspraken met Stadlander, die jaarlijks worden gemaakt, samen moeten evalueren en controleren. Daar horen onder meer afspraken bij over behoorlijk en voldoende onderhoud, ook van sociale huurwoningen. Het houdt niet op bij het recht dat ieder mens heeft op een dak boven het hoofd, ook een deugdelijke en veilige woning is een recht.
Verbeteren van dienstverlening
Ik vind het van groot belang dat de politiek voortaan meekijkt bij de beoordeling van de dienstverlening van Stadlander. Niet alleen bij zaken als onderhoud en de omgang met huurders. Ook wanneer de wooncorporatie behoorlijk veel inspanningen verricht in nieuwbouwprojecten om wijken zoals Gageldonk West- en Oost op te knappen.
Het gaat erom dat de politiek Stadlander mag wijzen op haar negatieve en positieve prestaties, maar ook andersom. Uiteindelijk kan de organisatie zo steeds meer bewegen naar een verbeterde dienstverlening, die aansluit bij de wensen van onze inwoners.
Julien Voets, 27 februari 2022