In de column Ombudswerk gaat Julien Voets in op het bestuursakkoord. Daarin is ruime aandacht voor verbetering van de dienstverlening door de gemeente. Een speerpunt van Lokaal Realisme.
Afgelopen week is het bestuursakkoord voor de komende vier jaren gepresenteerd. Daarop heeft Lokaal Realisme een duidelijk stempel weten te drukken. Onder meer met plannen voor het verbeteren van de dienstbaarheid richting inwoners en ondernemers. Door duidelijke richtlijnen in dit akkoord kunnen de nieuwe raad en het college serieus werk maken van een cultuuromslag op het stadskantoor. Ik analyseer dan ook graag het bestuursakkoord op basis van deze aanwijzingen.
Een leesbaar bestuursakkoord
Als ik de bladzijdes omsla van de bestuurlijke overeenkomst, valt me allereerst direct op dat de tekst érg begrijpelijk is. Dit in tegenstelling tot de stoffige en wollig geschreven akkoorden van voorgaande colleges. Het taalgebruik is dus logisch en toegankelijk, en daarmee ook duidelijker over wat men met de stad daadwerkelijk wil.
In mijn beleving creëer je op deze manier de basis voor vertrouwen richting inwoners en ondernemers. Bovendien komen de ambities zo meer tot hun recht. Veel lezers willen gewoon weten waar ze aan toe zijn, zonder dat ze daarvoor onbegrijpelijke zinnen moeten ontleden.
Hopelijk is het een voorbeeld voor de ambtelijke briefschrijvers op het stadskantoor. Immers is het maar al te vaak gissen naar wat zij in feite willen zeggen in hun correspondentie. Laat het leesbare bestuursakkoord een inspiratie vormen voor de gemeentelijke organisatie onder de nieuwe wethouders.
Veel aandacht voor dienstbaarheid
Wat ook duidelijk wordt in dit akkoord, is dat er veel aandacht is voor de dienstbaarheid van de gemeente. Lokaal Realisme hamerde er voor de verkiezingen meermaals op dat die te wensen overlaat en dat dit écht anders moet. We zien het als een positieve omslag dat er nu zo nadrukkelijk over gesproken wordt, maar met het opnemen van zoveel woorden over dienstbaarheid stel je ook de nodige ambities.
Is er een risico dat het blijft bij mooie woorden? Heel eerlijk gezegd: Ja, daar moeten we waakzaam op zijn, die kans bestaat. Wanneer je echter vanaf dag één werk maakt van cultuurverandering op het stadskantoor, in samenspraak met raadsleden, inwoners en ondernemers, zijn er volop verbeteringen mogelijk. Dan blijft het niet bij een loze belofte maar is het een teken van de daadkrachtige aanpak die het akkoord aankondigt.
Uiteraard kunnen dan nog steeds menselijke fouten gemaakt worden. Alleen is het wel zo netjes wanneer je als organisatie tijdig en eerlijk aangeeft dát je een fout hebt gemaakt. En daarbij moet het niet blijven, je dient tevens aan te geven dat zo'n fout snel en goed hersteld wordt. We gaan als raadsleden nauwlettend volgen of dit echt gaat gebeuren. Dit geldt eveneens voor het nieuwe college.
De luiken openen
Het is geen gemakkelijke opgave om de gesloten luiken van het stadskantoor blijvend te openen. Niet alleen zal de manier van werken en denken in de organisatie moeten veranderen, tevens dient er voldoende kwalitatief personeel te komen. Dat is al een hoofdpijndossier op zich voor de organisatie, die te maken heeft met veel uitstroom. Ik wil eraan toevoegen dat dit geen oordeel is over alle huidige ambtenaren. Er zijn zeker nog gekwalificeerde en betrokken mensen op het stadskantoor achtergebleven.
Vijf kanjers, namelijk de nieuwe wethouders, mogen de huidige kwaliteit na dinsdag 24 mei aan gaan vullen. De verscheidenheid aan kwaliteiten die zij gezamenlijk meebrengen kan doorslaggevend zijn. Er zitten jonge kandidaten tussen, waaronder een financieel onafhankelijk expert, en er treedt een veteraan in het politiek-bestuurlijk veld aan. Deze mix moet ervoor kunnen zorgen dat de luiken opengaan, en blijven, met een vernieuwend elan dat wordt aangevuld met de kennis van een ervaren bestuurder.
Hopelijk gaan we kort na hun aantreden al merken of de wil en power aanwezig zijn om die ommezwaai te realiseren. In ieder geval werd de afgelopen tijd duidelijk dat deze vijf kandidaten de wens tot vernieuwing unaniem uitspraken.
Ik denk dat de dienstverlening nu écht open, efficiënt en toegankelijk kan worden voor inwoners en ondernemers. Die snakken naar een gemeentelijke organisatie die daadwerkelijk voor, met en namens hen werkt. Dit bestuursakkoord zet daarop in en biedt de wethouders daartoe alle ruimte.
Julien Voets, 24 mei 2022